8 030

A propos


Голова секції
«Арт–туризм» 
Галина Вікторівна Лекарева-Нікітіна

В.о. голови секції «Колекціонування»
Семенова Ольга Олександрівна

Голова секції
«Спадкоємність поколінь.
Під знаком утворення»
Ольга Юрівна Котлярова-Прокопенко

Голова секції
«Ланжерон»
Віктор Семенович Потеряйко

Голова секції
«Приморський бульвар»
Сергій Юрійович Саєнко

 Голова секції «Моделізм» 
Євген Володимирович Єпур

Голова секції
«Золота бригантина»
Стелла Дмитрівна Мунтян

Голова секції 
«Екологичнрй захист та моніторинг Чорного моря»
Юрій Євгенович Геращенко

 

    Одеса завжди була багата художниками, які присвячували себе і свою творчість морю. Мариністика в історії та сучасності міста, майстри, колекціонери та знавці жанру – це неоголошений клуб, що оберігається від профанів найвишуканістю явища. Народжуються твори, народжуються пристрасті. Потім, коли вщухають бурі, роботи майстрів, стають культурним надбанням і осідають у колекціях. Свідоцтва про ці події самі по собі історія…    

     Сьогодні мариністичний рух в місті пов'язаний з іменами людей, у взаємодії яких проявилися тенденції, що призвели до створення творчого «Спілки мариністів». Починалося все, як кажуть, зі знайомства трьох художників-моделістів, одеситів – Володимира  Лагутіна, Олександра Українця і Олександра Геращенка, яке відбулося в одеському Музеї морського флоту України або як його називають городяни, в Морському музеї. Там, напередодні відкриття після ремонту в 1989 році, було пошкоджено дев'ять дуже цінних моделей суден. Спільна робота по реставрації музейних експонатів стала першим прецедентом майбутньої співпраці. У 1990-му майстрами спільно була створена модель круїзної яхти «Фрідм».

     Далі сюжет нагадує роман Артура Хейлі. «Фрідм» була використана як прототип яхти, яка була спроектована і побудована спільно одеськими і миколаївськими корабелами. При спуску на воду новій яхті дали ім'я «Блек Дроп». Замовником моделі, а потім і ініціатором побудови яхти, був американський бізнесмен, капітан навчального судна «Тевега» пан Стівен Джеймс Ведлок, представник американської сторони в спільному підприємстві «Акватон».

     Якість роботи художників-моделістів викликала нове замовлення – у 1991 році Олександр Геращенко і Володимир Лагутін отримали можливість і побудували модель російського шлюпа «Восток». Олександр Українець у той час працював над моделлю брига «Новая Земля», інженерні матеріали для якої розробив Олександр Геращенко. Реакція на ці моделі в Бостоні привела пана Ведлока до вирішення організувати виставку робіт одеських моделістів у США з подальшим можливим включенням моделізму в діяльність спільного підприємства. Програма була названа «Odessashipmodel progect». Саме тоді одеські моделісти дізналися про досвід морських галерей в світі, які об'єднують мариністичний живопис, судомоделізм, колекції природних та історичних пам'яток, і про найвідомішу з них у США «Mistik Maritime Gallary» у штаті Коннектикут.

     Тоді ж пан Ведлок проявив інтерес до мариністичного живопису одеських художників. У той час однією з кращих художніх галерей Одеси була приватна галерея «На Уютной» з співвласниками - Тетяною Біновською, Людмилою Маричевою і Борисом Лукіним. Знайомство, яке розпочалося з художньо-оформлювального комбінату, Олександра Геращенка і Тетяни Біновської стало ланкою до подальшого розвитку ситуації. Пан Ведлок придбав роботи відомих одеських художників – Відякина, Лукіна, Прохорова, Папроцького та деяких інших. Ці роботи планувалося виставити в США для з'ясування можливості співпраці з морськими галереями.       

    Фінансові складнощі не дозволили С. Ведлоку здійснити свою програму. Але зерно було посіяно, і у 1993 році Тетяна Біновська за підтримки «BLASKO» і за допомогою відомого мариніста Костянтина Зарицького відкрила першу в Україні та СНД галерею по аналогії з «Mistik Maritime Ga11ary». Перший каталог «Морської галереї», в якому була представлена ​​мариністика Одеси, відкривався живописом К. Зарицького і закінчувався роботами моделістів «Odessa-shipmodel progect». За активного сприяння новоствореної галереї в Бостон було надіслано ​​велику виставку робіт моделістів, учасників «Odessa-shipmodel progect». Понад рік вона була включена до експозиції «Бостонського Американо-Російського культурного центру».

    «Морська галерея» як явище не могла бути непоміченою. Тема яскраво вийшла в одеський Міський сад.

     У 1994 році працею і стараннями Олександри Цихович, директора судномодельного клубу «Альбатрос», Одеса стала місцем, де проходив чемпіонат Європи в рамках Всесвітньої судномодельної федерації «NAVIGA» - подія для України унікальна. Робота Євгена Єпура - модель шлюпа «Мирний» - принесла місту золоту медаль. Одесити завоювали також кілька срібних і бронзових нагород.

      У тому ж році інша одеська робота завоювала золоту медаль на конкурсі судномоделістов у Парижі. Модель французького кеча «La Curieuse» була виконана Олександром Геращенком за участю Олександра Гриценка і виставлялася за сприяння «Морської галереї». У серпні цього ж року в одеському Музеї морського флоту України було відкрито мариністичну виставку і оголошено про початок створення творчої Спілки мариністів.

      У 1996 році в місті проходила виставка мариністичного живопису одеського відділення Спілки художників України, а в Одеському Державному історико-краєзнавчому музеї відбулися персональна виставка Е. Ревеліоті і виставка морських раковин.

      10 травня 1996 року в Музеї морського флоту України було оголошено про створення творчої «Спілки мариністів міста Одеси», його директора Петра Петровича Кліщевського – головою ради засновників. Ця подія була приурочена до виставки сучасної мариністкі, у якій взяли участь художники-співзасновники Спілки: К. Зарицький, Е. Ревеліоті, А. Тер-Каракозянц; моделісти-співзасновники Спілки: В. Лагутін, Е. Єпур, А. Українець, А. Гриценко, Л. Румянцева. Учасником експозиції став журнал «Судноплавство», як власник кількох робіт

К. Зарицького, почесним гостем був директор фірми «Інтерброкер» пан Віталій Олександрович Оплачко – найбільш значний колекціонер робіт одеських моделістів.

     Творче ядро ​​«Спілки мариністів» складають його співзасновники – художники, моделісти, моряки-мариністи, архітектори, інженери-суднобудівельники, колекціонери, журналісти, фотографи, науковці, експерти з різних напрямків. Імена багатьох з них не були згадані тут, що не применшує заслуженої ними поваги.

     Співзасновниками виступали добре відомі одеситам фірми і організації. Серед них: ДСК ЧМП, Музей морського флоту України, Державний історико-краєзнавчий музей, Державний літературний музей, Обласне управління з охорони об'єктів нерухомої культурної спадщини, Обласний Будинок Творчості, Українсько-Американське СП «Акватон Сейлз», музей античного судноплавства «Понт Евксінський», клуб «Альбатрос», телепрограма «Акваторія».

    Почесними засновниками «Спілки мариністів міста Одеси» є Стівен Джеймс Ведлок (мешканець міста Бостон (США), капітан навчального судна «Тевега», що поклав початок відродженню мариністичного руху в Одесі) і Олександр Євгенович Геращенко, у 1997-2019 роках його Президент, золотий призер чемпіонату Франції з судномоделізма, голова спільної українсько-американської ініціативи «Odessa-Shipmodel projekt».