Голова секції
«Приморський бульвар»
Сергій Юрійович Саєнко
Одеса завжди була багата художниками, які присвячували себе і свою творчість морю. Мариністика в історії та сучасності міста, майстри, колекціонери та знавці жанру – це неоголошений клуб, що оберігається від профанів найвишуканістю явища. Народжуються твори, народжуються пристрасті. Потім, коли вщухають бурі, роботи майстрів, стають культурним надбанням і осідають у колекціях. Свідоцтва про ці події самі по собі історія…
Сьогодні мариністичний рух в місті пов'язаний з іменами людей, у взаємодії яких проявилися тенденції, що призвели до створення творчого «Спілки мариністів». Починалося все, як кажуть, зі знайомства трьох художників-моделістів, одеситів – Володимира Лагутіна, Олександра Українця і Олександра Геращенка, яке відбулося в одеському Музеї морського флоту України або як його називають городяни, в Морському музеї. Там, напередодні відкриття після ремонту в 1989 році, було пошкоджено дев'ять дуже цінних моделей суден. Спільна робота по реставрації музейних експонатів стала першим прецедентом майбутньої співпраці. У 1990-му майстрами спільно була створена модель круїзної яхти «Фрідм».
Далі сюжет нагадує роман Артура Хейлі. «Фрідм» була використана як прототип яхти, яка була спроектована і побудована спільно одеськими і миколаївськими корабелами. При спуску на воду новій яхті дали ім'я «Блек Дроп». Замовником моделі, а потім і ініціатором побудови яхти, був американський бізнесмен, капітан навчального судна «Тевега» пан Стівен Джеймс Ведлок, представник американської сторони в спільному підприємстві «Акватон».
Якість роботи художників-моделістів викликала нове замовлення – у 1991 році Олександр Геращенко і Володимир Лагутін отримали можливість і побудували модель російського шлюпа «Восток». Олександр Українець у той час працював над моделлю брига «Новая Земля», інженерні матеріали для якої розробив Олександр Геращенко. Реакція на ці моделі в Бостоні привела пана Ведлока до вирішення організувати виставку робіт одеських моделістів у США з подальшим можливим включенням моделізму в діяльність спільного підприємства. Програма була названа «Odessashipmodel progect». Саме тоді одеські моделісти дізналися про досвід морських галерей в світі, які об'єднують мариністичний живопис, судомоделізм, колекції природних та історичних пам'яток, і про найвідомішу з них у США «Mistik Maritime Gallary» у штаті Коннектикут.
Тоді ж пан Ведлок проявив інтерес до мариністичного живопису одеських художників. У той час однією з кращих художніх галерей Одеси була приватна галерея «На Уютной» з співвласниками - Тетяною Біновською, Людмилою Маричевою і Борисом Лукіним. Знайомство, яке розпочалося з художньо-оформлювального комбінату, Олександра Геращенка і Тетяни Біновської стало ланкою до подальшого розвитку ситуації. Пан Ведлок придбав роботи відомих одеських художників – Відякина, Лукіна, Прохорова, Папроцького та деяких інших. Ці роботи планувалося виставити в США для з'ясування можливості співпраці з морськими галереями.
Фінансові складнощі не дозволили С. Ведлоку здійснити свою програму. Але зерно було посіяно, і у 1993 році Тетяна Біновська за підтримки «BLASKO» і за допомогою відомого мариніста Костянтина Зарицького відкрила першу в Україні та СНД галерею по аналогії з «Mistik Maritime Ga11ary». Перший каталог «Морської галереї», в якому була представлена мариністика Одеси, відкривався живописом К. Зарицького і закінчувався роботами моделістів «Odessa-shipmodel progect». За активного сприяння новоствореної галереї в Бостон було надіслано велику виставку робіт моделістів, учасників «Odessa-shipmodel progect». Понад рік вона була включена до експозиції «Бостонського Американо-Російського культурного центру».
«Морська галерея» як явище не могла бути непоміченою. Тема яскраво вийшла в одеський Міський сад.
У 1994 році працею і стараннями Олександри Цихович, директора судномодельного клубу «Альбатрос», Одеса стала місцем, де проходив чемпіонат Європи в рамках Всесвітньої судномодельної федерації «NAVIGA» - подія для України унікальна. Робота Євгена Єпура - модель шлюпа «Мирний» - принесла місту золоту медаль. Одесити завоювали також кілька срібних і бронзових нагород.
У тому ж році інша одеська робота завоювала золоту медаль на конкурсі судномоделістов у Парижі. Модель французького кеча «La Curieuse» була виконана Олександром Геращенком за участю Олександра Гриценка і виставлялася за сприяння «Морської галереї». У серпні цього ж року в одеському Музеї морського флоту України було відкрито мариністичну виставку і оголошено про початок створення творчої Спілки мариністів.
У 1996 році в місті проходила виставка мариністичного живопису одеського відділення Спілки художників України, а в Одеському Державному історико-краєзнавчому музеї відбулися персональна виставка Е. Ревеліоті і виставка морських раковин.
10 травня 1996 року в Музеї морського флоту України було оголошено про створення творчої «Спілки мариністів міста Одеси», його директора Петра Петровича Кліщевського – головою ради засновників. Ця подія була приурочена до виставки сучасної мариністкі, у якій взяли участь художники-співзасновники Спілки: К. Зарицький, Е. Ревеліоті, А. Тер-Каракозянц; моделісти-співзасновники Спілки: В. Лагутін, Е. Єпур, А. Українець, А. Гриценко, Л. Румянцева. Учасником експозиції став журнал «Судноплавство», як власник кількох робіт
К. Зарицького, почесним гостем був директор фірми «Інтерброкер» пан Віталій Олександрович Оплачко – найбільш значний колекціонер робіт одеських моделістів.
Творче ядро «Спілки мариністів» складають його співзасновники – художники, моделісти, моряки-мариністи, архітектори, інженери-суднобудівельники, колекціонери, журналісти, фотографи, науковці, експерти з різних напрямків. Імена багатьох з них не були згадані тут, що не применшує заслуженої ними поваги.
Співзасновниками виступали добре відомі одеситам фірми і організації. Серед них: ДСК ЧМП, Музей морського флоту України, Державний історико-краєзнавчий музей, Державний літературний музей, Обласне управління з охорони об'єктів нерухомої культурної спадщини, Обласний Будинок Творчості, Українсько-Американське СП «Акватон Сейлз», музей античного судноплавства «Понт Евксінський», клуб «Альбатрос», телепрограма «Акваторія».
Почесними засновниками «Спілки мариністів міста Одеси» є Стівен Джеймс Ведлок (мешканець міста Бостон (США), капітан навчального судна «Тевега», що поклав початок відродженню мариністичного руху в Одесі) і Олександр Євгенович Геращенко, у 1997-2019 роках його Президент, золотий призер чемпіонату Франції з судномоделізма, голова спільної українсько-американської ініціативи «Odessa-Shipmodel projekt».